راهنمایی‌های رایانه

راهنمایی‌هایی در زمینه‌ی رایانه و برنامه‌های آن

راهنمایی‌های رایانه

راهنمایی‌هایی در زمینه‌ی رایانه و برنامه‌های آن

  • ۰
  • ۰

Inkscape

نرم افزار Inkscape یک ویرایشگر متن باز (رایگان) برای گرافیک های برداری (فایل های Vector) است. تصاویر وکتور افت کیفیت ندارند، یعنی هر چقدر روی آنها زوم کنید، باز هم آنها را با کیفیت و با لبه های تیز می بینید. همچنین در بیشتر مواقع حجم این فایل ها از تصاویر PNG ،jpg و ... کمتر است! Inkscape  از مطرح ترین نرم افزار های برداری است که به صورت کاملا رایگان منتشر شده است؛ جالب تر اینکه از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.


🔹طراحی و ویرایش فایل های وکتور
🔹وارد کردن فایل های مربوط به دیگر نرم افزارهای گرافیکی مانند Adobe Illustrator ،Corel Draw و ... (۱)
🔹سازگار با استانداردهای XML, SVG و CSS
🔹پشتیبانی از ویژگی های پیشرفته SVG
🔹طراحی آسان و امکانات فوق العاده
🔹رابط کاربری آسان

 

نکته: برای تغییر زبان برنامه، باید زبان رایانه را تغییر  دهید.

۱- ابتدا Control Panel را باز کنید، سپس Regoin را باز کنید (اگر View by روی حالت Large icons یا Small icons قرار داشت، به دنبال Regoin بگردید و روی آن کلیک کنید. اما اگر View by روی حالت Category قرار داشت، ابتدا روی Clock, Language, and Regoin کلیک کنید و سپس Regoin را باز کنید).

۲- سپس از قسمت Format زبان مورد نظر را انتخاب کنید تا زبان برنامه تغییر کند.

 

آشنایی با برخی ویژگی های Inkscape: بخش اول

دریافت فیلم
حجم: ۷۳/۲ مگابایت

 

آشنایی با برخی ویژگی های Inkscape: بخش دوم

دریافت فیلم
حجم: ۸۳/۵ مگابایت

 

نکات:

اگر می خواهید یک شکل روی همه شکل ها بیاورید یا زیر همه شکل ها ببرید، از قسمت "شی" (Object) روی "بردن به بالاترین" (Raise to Top) یا "بردن به پایین ترین" (Lower to Bottom) کلیک کنید.

اگر می خواهید یک طرح را در محور افقی یا عمودی وسط چین کنید و ...، باید از قسمت "شی" روی "تراز و توزیع" (Align and Distribute) بزنید؛ برای باز کردن این بخش همچنین می توانید، کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + A را بزنید.

اگر می خواهید دایره یا مربعی که ایجاد می کنید، ابعادش حفظ شود، باید کلید Ctrl را بگیرید.

اگر در هنگام بزرگ یا کوچک کردن شکل می خواهید شکل در همه جهت ها بزرگ و کوچک شود، کلید Shift را هنگام بزرگ و کوچک کردن شکل بگیرید.

اگر هم می خواهید مثلا دایره یا مربع ابعادش حفظ شود و در همه جهت ها هم بزرگ شود کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift را بگیرید.

همچنین با ابزار Draw Bezir Curves and straight lines می توانید شکل هایی را غیر از شکل های اصلی (مربع، دایره و ...) طراحی کنید. با کلید B هم می توانید این ابزار را فعال کنید.

برای ذخیره کردن فایل روی Save یا Save As کلیک کنید. برنامه Inkscape با فرمت SVG از فایل های خروجی می گیرد.

همچنین با گزینه ...Export PNG Image می توانید از فایل وکتوری که طراحی کرده اید خروجی بگیرید.

 

برای دانلود نرم افزار اینجا کلیک کنید.


(۱): البته نرم افزار Inkscape از فایل های CorelDraw X4 به پایین و فرمت ai برنامه Adobe Illustrator پشتیبانی می کند، اما از فایل های CorelDraw X5 به بالا و فرمت eps برنامه Adobe Illustrator پشتیبانی نمی کند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نظرات (۲)

مطالبتون عالی بود.ممنون از نکات کلیدی که گفتید.فقط ی سوال داشتم که وقتی یک فایلی رو در inkscape باز میکنیم بعدش اون صفحه رو چطور حذف کنیم؟؟ممنون میشم پاسخ بدید.

پاسخ:
سلام، ممنون. لطف دارید. 🙏🌹

ببخشید من درست متوجه نشدم! اگر منظورتان آن صفحه سفیدی است که زیر همه است و یک کادر مشکی دورش است لطفا توضیحات زیر را بخوانید؛ در غیر این صورت ممنون می شوم توضیحات دقیق تری بدهید یا در صورت نیاز به ارسال یک تصویر، آن را در یک سایت بارگذاری کنید (مثلا سایت یوآپلود) و لینک آن را هم ارسال کنید.

اگر بخواهید از کار خروجی تصویری بگیرید یا کار را چاپ کنید و ... طرح هایی که داخل این صفحه (کادر) هستند چاپ می شوند. برای خروجی گرفتن تصویر هم اگر Page را انتخاب کرده باشید طرح هایی که در محدوده صفحه هستند در خروجی گرفته می شوند.

شما با آخرین ابزار از نوار ابزار (Create and edit document pages) می توانید صفحه های مختلفی ایجاد کنید و هر صفحه ای که نخواستید  را انتخاب کنید و با کلید Delete حذف کنید؛ اما نمیتوانید همه صفحه ها را حذف کنید.

به این تصویر توجه کنید.


همینطور می توانید به قسمت File -> Document properties بروید و در بخش Display انتخاب کنید که ابعاد صفحه چه مقدار باشد، صفحه افقی باشد یا عمودی و ...

به این تصاویر دقت کنید:

  • پوریا قلعه
  • سلام
    خوشحالم میشم به وبلاگم سر بزنی و روی مطلبی که دوست داری یدونه نظر ارسال کنی 😊🙏🏻

    http://7ilife.blog.ir

    پاسخ:
    سلام، بله چشم، حتما.